Odstąpienie od umowy
REGULAMIN REKLAMACJI
I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
1. Niniejszy Regulamin (dalej jako: Regulamin) ustanawia ogólne zasady oraz warunki reklamacji Towarów i Usług z tytułu zawarcia i realizacji Umów sprzedaży za pośrednictwem Sklepu (w tym za pośrednictwem handlowców).
2. Regulamin stanowi integralną część regulaminu Sklepu. W zakresie nieuregulowanym zastosowanie znajdują postanowienia regulaminu Sklepu.
3. Regulamin znajduje zastosowanie dla:
a) Konsumentów,
b) Przedsiębiorców z uprawnieniami konsumenta
c) Przedsiębiorców (w tym także składających Zamówienia w ramach uczestnictwa w Klubie Hodowców),
- łącznie określanych w ramach Regulaminu jako „Klient”.
4. Sprzedawca rozpatruje reklamacje z tytułu stwierdzenia niezgodności z Umową, rękojmi oraz udzielonej gwarancji na zasadach określonych poniżej.
II. REKLAMACJE
1. Reklamacje Klient może złożyć, według swojego wyboru, za pośrednictwem:
a) Formularza reklamacji dostępnego w dedykowanej zakładce strony www.reklamacje.wiejskazagroda.pl lub na adres e-mail: reklamacje@mppk.pl;
b) pisemnie na adres: MPPK GROUP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Północna 1 bud. 2, 51 – 180 Szymanów, z dopiskiem „Reklamacja”.
2. Reklamacja powinna zawierać następujące dane Klienta:
a) imię i nazwisko, nazwę firmy, NIP (gdy dotyczy),
b) adres e-mail,
c) adres (opcjonalnie),
d) dowód zakupu: numer Zamówienia, numer paragonu fiskalnego lub faktury VAT, numer listu przewozowego lub inny,
e) opis przedmiotu reklamacji, w tym nazwę Towaru, kod EAN i ilość,
f) podpis (w przypadku reklamacji w formie pisemnej).
3. Sprzedawca zaleca również dołączyć do reklamacji fotografię reklamowanego Towaru, dokumentu sprzedaży bądź jego kserokopię, co ułatwi procedurę reklamacji.
4. W przypadku, gdy reklamacja nie zawiera danych umożliwiających kontakt z Klientem, reklamację pozostawia się bez rozpoznania. Jeżeli reklamacja zawiera inne braki lub jeżeli będzie to konieczne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, Sprzedawca niezwłocznie skontaktuje się z Klientem celem ich uzupełnienia. Brak uzupełnienia niezbędnych informacji wiąże się z pozostawieniem reklamacji bez rozpoznania. Brak udostępnienia danych niezbędnych do skorzystania z Formularza reklamacji, spowoduje brak możliwości złożenia reklamacji w ten sposób.
5. Sprzedawca niezwłocznie potwierdza wpłynięcie reklamacji.
6. Sprzedawca ustosunkuje się do reklamacji w terminie 14 dni od dnia jej złożenia.
7. W przypadku braku odpowiedzi Sprzedawcy na złożoną reklamację w terminie 14 dni, uważa się, że reklamacja została uznana.
8. W przypadku braku możliwości złożenia reklamacji zgodnie z ust. 2 powyżej, celem złożenia reklamacji należy dokonać zgłoszenia na adres: reklamacje@mppk.pl lub w drodze korespondencji tradycyjnej.
III. PRZEDSIĘBIORCA i CZŁONEK KLUBU HODOWCY
1. Sprzedawca zobowiązany jest rozpatrzyć reklamację na zasadach rękojmi zgodnie z art. 556 – 5681 Kodeksu cywilnego, z uwzględnieniem postanowień niniejszej sekcji III.
2. Reklamacja przysługuje na następujących zasadach:
a) może zostać złożona w maksymalnym terminie do 3 miesięcy liczonych od dnia Dostawy Towaru,
b) przysługuje wyłącznie na wady Towarów występujące w chwili Dostawy tj.: wady jakościowe,
c) Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za:
i. niewłaściwe, niezgodne z instrukcją przechowywanie Towarów po dokonaniu Dostawy,
ii. uszkodzenia mechaniczne Towarów powstałe z winy Przedsiębiorcy,
iii. szkody w transporcie,
iv. korzystanie z Towarów w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem,
v. uszkodzenia powstałe w wyniku użytkowania Towaru po ujawnieniu się wady,
d) reklamacja nie przysługuje, jeżeli Towar nie został zgłoszony do reklamacji Sprzedawcy w terminie niezwłocznym, do 7 dni od dnia wykrycia wady, z ograniczeniem terminu maksymalnego (3-miesięcznego) do dochodzenia odpowiedzialności na podstawie rękojmi, wskazanego powyżej. Termin na dochodzenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi nie może się skończyć wcześniej aniżeli 7 dniowy termin na zgłoszenie Towaru. Reklamacji podlegają wyłącznie Towary, których wady wykryte zostały w terminie 3 miesięcznym od dnia Dostawy Towarów.
3. Sprzedawca zwolniony jest od odpowiedzialności jeżeli Przedsiębiorca wiedział o wadzie w chwili wydania Towaru.
4. Reklamacje za szkody w transporcie mogą być kierowane bezpośrednio do Sprzedawcy zgodnie z obowiązującą u Dostawcy procedurą reklamacji, który przekazuje je Dostawcy. Termin na zgłoszenie reklamacji za szkodę w transporcie Sprzedawcy wynosi 6 dni od dnia dokonania Dostawy Towaru.
5. W ramach odpowiedzialności za wady Towarów, Sprzedawca zobowiązuje się dokonać niezwłocznej, nieodpłatnej wymiany Towarów na Towary wolne od wad (brak możliwości naprawy Towarów z oferty Sprzedawcy). W przypadku braku dostępności Towarów objętych Zamówieniem, Sprzedawca może zaproponować wymianę Towaru na inny (dostępny). Podstawą wymiany Towarów jest wcześniejsze udostępnienie Sprzedawcy wadliwego Towaru w sposób umożliwiający bezpieczny transport. Koszty wymiany Towarów ponosi Sprzedawca.
6. Sprzedawca może odmówić wymiany Towarów gdy jest to niemożliwe lub koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę sprzedanego Towaru. W tym zakresie Przedsiębiorcy przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy.
7. W terminie określonym w ust. 2 lit. d powyżej, Przedsiębiorca może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od Umowy albo obniżeniu ceny z powodu wady Towarów.
8. Oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od Umowy może zostać złożone, z wyłączeniem sytuacji, w której Sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dokona wymiany Towaru. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli Towar był już wymieniony albo Sprzedawca nie dokonał wymiany Towaru.
9. Odstąpienie od Umowy nie przysługuje, w przypadku gdy wada Towaru jest nieistotna. Jeżeli spośród Towarów tylko niektóre są wadliwe i dają się odłączyć od Towarów bez wadliwych, uprawnienie do odstąpienia od Umowy ogranicza się do Towarów wadliwych.
10. Jeżeli Przedsiębiorca żądał wymiany Towarów na wolne od wad, bieg terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od Umowy albo obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wymiany Towarów. Odstąpienie od Umowy oraz oświadczenie o obniżeniu ceny wiąże się z niezwłocznym zwrotem kosztów.
11. Obniżona cena pozostaje w takiej proporcji do ceny Towaru, w jakiej wartość Towaru bez wadliwego zostaje do wartości Towaru posiadającego wady.
12. W przypadku odstąpienia od Umowy należy niezwłocznie dokonać zwrotu Towaru, na koszt Sprzedawcy.
13. Postanowienia sekcji II. ust. 7 Regulaminu oraz art. 566 Kodeksu cywilnego nie stosuje się.
14. W przypadku Przedsiębiorców z uprawnieniami konsumenta, właściwym do rozpoznania trybem rozpatrywania reklamacji jest tryb wskazany w sekcji IV. poniżej. Rękojmia w stosunku do Przedsiębiorców z uprawnieniami konsumenta zostaje wyłączona.
15. W przypadku braku zawiadomienia o wadzie w terminie wskazanym w ust. 2 lit. a i d powyżej, Towar uznaje się jako przyjęty bez wad.
IV. KONSUMENT / PRZEDSIĘBIORCA Z UPRAWNIENIAMI KONSUMENTA
1. Sprzedawca zobowiązany jest dostarczyć Towary wolne od wad i ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Ustawie z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (art. 43a i n.) za zgodność Towarów z Umową.
2. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności Towaru z Umową, jeżeli najpóźniej w chwili zawarcia Umowy wyraźnie poinformował, że konkretna cecha Towaru odbiega od wymogów zgodności z Umową, a okoliczność ta została odrębnie zaakceptowana jako brak konkretnej cechy Towaru.
3. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności Towaru z Umową w przypadku wystąpienia łącznie:
a) istnienia wady w chwili jego dostarczenia; oraz
b) ujawnienia wady w ciągu 2 lat od tej chwili, chyba że termin przydatności Towaru do spożycia jest dłuższy.
4. Domniemywa się, że brak zgodności Towaru z Umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia Towaru, istniał w chwili jego dostarczenia.
5. W przypadku niezgodności Towaru z Umową przysługuje możliwość wymiany Towaru, na koszt Sprzedawcy (brak możliwości naprawy Towarów z oferty Sprzedawcy).
6. Jeżeli wymiana jest niemożliwa lub wymagałaby nadmiernych kosztów może on zaproponować wymianę Towaru na gatunkowo inny (dostępny) albo odmówić wymiany. Dla oceny „nadmierności kosztów” bierze się pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy.
7. W celu wymiany należy udostępnić Sprzedawcy Towar podlegający wymianie. Sprzedawca wymienia Towar niezwłocznie, bez nadmiernych niedogodności.
8. Składającemu reklamacje przysługuje uprawnienie do złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpienia od Umowy (zwrot należnych kosztów), w sytuacji gdy:
a) Sprzedawca odmówił wymiany Towaru,
b) Sprzedawca nie dokonał wymiany Towaru, pomimo decyzji o wymianie,
c) brak zgodności Towaru z Umową występuje nadal, mimo że Sprzedawca próbował doprowadzić Towar do zgodności z Umową,
d) Towar jest uszkodzony w sposób na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od Umowy bez uprzedniego żądania naprawy lub wymiany,
e) Sprzedawca oświadczył, że nie wymieni Towaru w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności.
8. Uprawnienie do odstąpienia od Umowy nie przysługuje, jeżeli uszkodzenie Towaru jest nieistotne. Domniemywa się, że niezgodność Towaru z Umową jest istotna.
9. Jeśli niezgodność Towaru z Umową dotyczy tylko niektórych Towarów dostarczonych na podstawie Umowy, przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy tylko w odniesieniu do tych Towarów. Wyjątkiem jest sytuacja, w której nie można rozsądnie oczekiwać zatrzymania wyłącznie Towarów zgodne z Umową.
10. Obniżona cena pozostaje w takiej proporcji do ceny Towaru, w jakiej wartość Towaru zgodnego z Umową zostaje do wartości Towaru niezgodnego z Umową.
11. Zwrot kwoty należnej wskutek skorzystania z prawa do obniżenia ceny oraz odstąpienia od Umowy następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia przez Sprzedawcę.
12. W przypadku odstąpienia od Umowy należy niezwłocznie dokonać zwrotu Towaru, na koszt Sprzedawcy.
13. Sprzedawca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu tego samego sposobu zapłaty jak przy zakupie Towaru, chyba że otrzymał wyraźną zgodę na inny sposób zwrotu kosztów.
POZASĄDOWE SPOSOBY ROZPATRYWANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ
14. Skorzystanie z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń ma charakter dobrowolny. Sprzedawca nie zobowiązuje się do każdorazowego z nich korzystania. Poniższe zapisy mają charakter informacyjny. Zasady prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów określone są:
a. w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, w tym w szczególności w ustawie z dnia 23 września 2016 roku o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. 2016 poz. 1823 ze zm.),
b. w regulacjach stosowanych przez podmioty właściwe w zakresie rozwiązywania sporów konsumenckich.
15. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasady dostępu do tych procedur mogą być dostępne w siedzibach oraz na stronach internetowych powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów, organizacji społecznych, do których zadań statutowych należy ochrona konsumentów, Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, w szczególności również pod następującym adresem internetowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
a. www.uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php
b. https://www.uokik.gov.pl/spory_konsumenckie.php
c. https://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
d. https://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php
16. Możliwe są następujące przykładowe możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń:
a. zwrócenie się do stałego polubownego sądu konsumenckiego, o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 25 ze zm.), z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej Umowy Sprzedaży,
b. zwrócenie się do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 25 ze zm.), z wnioskiem o wszczęcie postępowania mediacyjnego w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporu ze Sprzedawcą.
c. uzyskanie bezpłatnej pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu ze Sprzedawcą, korzystając także z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich),
d. złożenie skargi za pośrednictwem platformy ODR: http://ec.europa.eu/consumers/odr/ Platforma ODR stanowi także źródło informacji na temat form pozasądowego rozstrzygania sporów mogących powstać pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami.
V. GWARANCJA
1. Towary sprzedane przez Sprzedawcę mogą być objęte gwarancją udzieloną przez producenta Towaru bądź Sprzedawcę. Odpowiedzialności z tytułu gwarancji mogą dochodzić wszyscy Klienci Sprzedawcy, jeśli ta została udzielona.
2. W przypadku Towarów objętych gwarancją, informacja dotycząca istnienia i treści gwarancji jest każdorazowo prezentowana na stronie Sklepu w zakresie poszczególnych Towarów lub w oświadczeniu gwarancyjnym (np. w karcie gwarancyjnej wystawionej przez gwaranta i dołączonej do Towaru).
3. Reklamacje oparte na gwarancji mogą być składane bezpośrednio do producenta (bez udziału Sprzedawcy), na zasadach określonych w oświadczeniu gwarancyjnym danego producenta.
VI. ODSTĄPIENIE OD UMOWY
(KONSUMENT / PRZEDSIĘBIORCA Z UPRAWNIENIAMI KONSUMENTA)
1. Odstąpienie od Umowy bez podania przyczyny nie przysługuje w stosunku do Towarów:
a) dostarczanych w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,
b) w której przedmiotem świadczenia jest Towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności.
2. W pozostałym zakresie Konsumentom oraz Przedsiębiorcom z uprawnieniami konsumenta przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy sprzedaży Towarów bez podania przyczyny, składając stosowne oświadczenie w terminie 14 dni od dnia Dostawy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od Umowy przed jego upływem. Po upływie tego terminu, prawo do odstąpienia nie bez podania przyczyny wygasa.
3. Gdy Umowa obejmuje wiele Towarów dostarczanych częściami, termin liczony jest od dnia otrzymania ostatniego Towaru. W ramach pozostałych Umów – od dnia zawarcia Umowy.
4. Odstępując od sprzedaży można posłużyć się wzorem oświadczenia (Załącznik nr 1). Nie jest to jednak obowiązkowe.
5. Oświadczenie o odstąpieniu można złożyć przesyłając je:
a. na adres e-mail: reklamacje@mppk.pl,
b. listownie na adres: MPPK GROUP spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Północna 1, bud. 2, 51 – 180 Szymanów.
6. Sprzedawca niezwłocznie potwierdza otrzymanie oświadczenia o odstąpieniu od Umowy.
7. Reklamowany Towar powinien zostać zwrócony niezwłocznie, w terminie do 14 dni od dnia odstąpienia od Umowy na adres Sprzedawcy (chyba, że Sprzedawca zaproponował, że Towar odbierze). Do zachowania terminu wystarczy nadanie Towaru na adres Sprzedawcy.
8. W przypadku odesłania zwracanego Towaru Sprzedawca zaleca dopisanie na przesyłce informacji „Zwrot”.
9. Jeżeli ze względu na swój charakter Towar nie może zostać w zwykłym trybie odesłany pocztą, Sprzedawca informuje o kosztach zwrotu rzeczy na stronie Sklepu.
10. W przypadku odstąpienia od Umowy, jest ona uważana za niezawartą.
11. Sprzedawca zwraca niezwłocznie, w terminie do 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od Umowy, wszystkie dokonane w tym zakresie płatności, w tym koszt Dostawy. Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności dokonanych do chwili otrzymania z powrotem Towaru lub dostarczenia dowodu nadania Towaru, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
12. Jeżeli korzystający z prawa do odstąpienia wybrał sposób dostarczenia Towaru inny niż najtańszy zwykły sposób Dostawy oferowany przez Sprzedawcę, Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
13. Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użyto przy zakupie, chyba że dokonujący zakupu wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
14. W przypadku odstąpienia, odstępujący ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu Towaru – zgodnie z cennikiem przewoźnika, przy pomocy którego następuje dostawa zwracanego Towaru do Sprzedawcy, tj.: odsyła Towar do Sprzedawcy na własny koszt, który nie podlega zwrotowi.
Odstępujący od Umowy ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości Towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza sposób konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Towaru.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Klient może w każdym czasie uzyskać dostęp do Regulaminu oraz nieodpłatnie może go pobrać ze strony internetowej Sklepu, na stronie: www.reklamacje.wiejskazagroda.pl i sporządzić jego wydruk. Klient może w każdym czasie uzyskać dostęp do Regulaminu w siedzibie Sprzedawcy.
2. Sprzedawca prowadzi komunikację z Klientem za pośrednictwem drogi mailowej lub w drodze korespondencji tradycyjnej, zgodnie z formą złożonej reklamacji przez Klienta, chyba że ten wyraźnie wskaże na inny sposób komunikacji.
3. W przypadku dodatkowych pytań dotyczących procedury reklamacyjnej prosimy o kontakt ze Sprzedawcą e-mail: reklamacje@mppk.pl.
4. Klient może składać reklamacje w przedmiocie niewykonania lub nienależytego wykonania Usług, o których mowa w §4 regulaminu Sklepu na adres: reklamacje@mppk.pl.
5. Niniejszy Regulamin obowiązuje od dnia 01.04.2024 roku.
FORMULARZ ODSTĄPIENIA OD UMOWY KONSUMENT / PRZEDSIĘBIORCA Z UPRAWNIENIAMI KONSUMENTA - pobierz